BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 20 March 2012

Remaja Bunuh Diri Elak Kahwin Paksa



Kuwait – Seorang remaja dari Mesir yang berusia 18 tahun bertindak terjun daripada balkoni apartment rumahnya selepas keluarganya memaksa dia menjadi isteri kepada seorang lelaki yang tidak dikenalinya.
Bagaimanapun tindakannya untuk membunuh diri itu tidak berjaya sebaliknya dia mengalami kecederaan dan patah di beberapa bahagian badan.
Berikutan itu, polis telah melancarkan siasatan berhubung kes berkenaan.
Menurut polis, gadis berkenaan bertindak demikian selepas ibu dan abangnya memperkenalkan dia dengan seorang lelaki yang didakwa sebagai suaminya.
“Gadis berkenaan diminta menjalankan tanggungjawab sebagai seorang isteri. Dia kemudiannya telah bertindak terjun daripada balkoni rumahnya,” katanya.
Ketika berada di hospital, hanya abangnya yang mengunjungi gadis berkenaan dan meminta dia supaya pulang ke rumah dan memaklumkan kepadanya bahawa dia telah diceraikan oleh suaminya itu.
Namun gadis berkenaan enggan pulang dan menuntut bukti yang menyatakan bahawa dia telah berkahwin.
Kes ini menyusul selepas kematian Amina Filali, remaja berusia 16 tahun dari Magribi yang membunuh diri selepas dipaksa berkahwin dengan perogolnya.
Amina membunuh diri dengan minum racun tikus di rumahnya di Larache.
Dia telah dirogol lelaki berkenaan yang berusia 26 tahun.
Pendakwaan ke atas lelaki itu telah gagal selepas mahkamah mengarahkan suspek mengawini Amina bagi menjaga kehormatan keluarga remaja berkenaan.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...